Filmhuizen en bioscopen komen met allerlei gegevens en belangrijke data in aanraking. Al deze data zal op de juiste manier verwerkt en opgeslagen moeten worden zodat voldaan wordt aan alle privacywetgeving, het personeelsbestand op de juiste manier bijgehouden wordt en marketingtechnische taken op een slimme manier volbracht kunnen worden door het daarvoor aangestelde personeel.
Een gepersonaliseerd CRM systeem kan daarom zeer interessant zijn voor bioscopen en filmhuizen. Een standaard CRM-systeem faciliteert allerlei manieren om al deze data op een overzichtelijke manier te bundelen op één plek. Maar een gepersonaliseerd systeem is natuurlijk nog veel meer toegespitst op de specifieke klant, die in dit geval dus een bioscoop of filmhuis is.
Klantgegevens beheren
Aan het beheren van klantgegevens zitten tegenwoordig enorm veel regeltjes verbonden. Dergelijke data mag natuurlijk nooit of te nimmer te grabbel komen voor kwaadwillende hackers of identiteitsfraudeurs. Tegenwoordig werken eigenlijk alle bioscopen en filmhuizen met een online boekingssysteem. Om deze online boekingen af te ronden dient een bezoeker bepaalde persoonsgegevens in te vullen. Dit zijn de zogenaamde Naw-gegevens. In een CRM-systeem kunnen deze gegevens op een overzichtelijke manier worden ingevoerd, opgeslagen, teruggezocht en bijgewerkt.
Marketingtechnische taken uitvoeren
Een CRM-systeem is ook heel geschikt om allerhande marketingtechnische zaken mee uit te voeren. Zo kun je wekelijkse of maandelijkse mailings de deur uit doen naar je vaste klanten, je kunt zien wat de opvolging hiervan is en daar vervolgens een conclusie uit trekken. Zelfs het CRM-systeem zelf kan jou, door van deze data te leren, informatie verschaffen over eventuele wijzigingen die je door kunt voeren in het marketingbeleid.
Vaak geven bioscopen en filmhuizen bovendien extra kortingen weg aan vaste klanten die bijvoorbeeld jarig zijn of werken ze met een puntensysteem om regelmatig terugkerende klanten te belonen. Dit zijn allemaal voorbeelden waarbij een CRM-systeem je perfect kan helpen op het gebied van marketing en communicatie.
Salesprognoses
Met een CRM-systeem kun je overigens ook salesprognoses opstellen. Door gebruik te maken van deze prognoserapporten kunnen salesmedewerkers meer inzichten krijgen, ze kunnen vervolgens hun leads stukken beter kwalificeren en ze zien in één oogopslag hoe goed of slecht ze het doen ten opzichte van hun vastgestelde salestargets. Ook kunnen salesmanagers deze salesprognoses en rapporten gebruiken als tool om het personeel te managen, waar nodig te motiveren en zelfs te belonen.
Communicatiemiddel tussen werknemers
Een CRM-systeem kan ook heel goed gebruikt worden als communicatiemiddel tussen de werknemers. Zo kan er een chatfunctie worden geïntegreerd in het CRM-systeem, zodat collega’s elkaar onderling snel en eenvoudig vragen kunnen stellen. Ze hoeven elkaar dan niet continu lastig te vallen, maar kunnen gewoon een berichtje typen en zelf op berichten reageren wanneer zij tijd daarvoor hebben.
Integratie met Gmail en Outlook
Een CRM-systeem biedt de mogelijkheid om te synchroniseren met verschillende e-mail clients. Op deze manier krijgen werknemers een vollediger beeld van hun leads en klanten. Ze hoeven niet telkens opnieuw in- en uit te loggen bij de verschillende systemen, maar kunnen alles via het CRM-systeem beheren. Contacten en agenda’s kunnen dus op elk apparaat bekeken en aangepast worden en mails kunnen in één handomdraai worden beheerd en gemaakt.